بسته

بیراهه‌نوردی مسئولانه

بیراهه‌نوردی مسئولانه

آفرودسواری (Off-roading) یا بیراهه‌­نوری که با استفاده از خودروهای دودیفرانسیل در بستر طبیعت صورت می‌گیرد، طی سالیان اخیر بسیار مورد توجه و استقبال عموم واقع شده است. علی‌رغم توسعه و پیشرفت روزافزون خودرروهای مخصوص بیراهه­‌نوری، در امر مدیریت بیراهه­‌نوری در راستای حفظ محیط­ زیست، می‌توان اظهار داشت که طی سالیان اخیر اقدام مدیریتی موثری صورت نگرفته است و اغلب نظارتی نیز بر این امر وجود ندارد.

انجمن ترویج حفاظت و مدیریت پایدار حیات­ وحش در تاریخ 14 و 15 تیرماه سال جاری همایشی تحت عنوان «بیراهه­‌نوردی مسئولانه» در راستای آموزش و دانش‌افزایی در موزۀ دارآباد تهران، برگزار نمود. موضوعاتی همچون تاثیرات بیراهه­‌نوردی بر محیط­ زیست، بررسی تجارب سفرها و اصول و راهکارهای مدیریتی مورد استفاده توسط سایر کشور­ها در راستای حفظ محیط زیست، از جمله مباحث محوری همایش بودند. دکتر عبداله سالاری، مدیرعامل انجمن ترویج حفاظت و مدیریت پایدار حیات ­وحش، در ابتدای سخنرانی خود هدف از برگزاری همایش را شناسایی مشکلات در حوزه محیط زیست و ایجاد تعامل موثر عنوان نمود که چنانچه مورد غفلت واقع گردند، به صورت غیرضابطه‌مند و مخرب­ صورت خواهند پذیرفت.

بر اساس مطالعاتی که در اغلب نقاط جهان صورت گرفته است، تعیین و معرفی مسیر مخصوص جهت بیراهه نوردی را، می‌توان مهمترین گام در مدیریت آن جهت تقلیل اثرات سوء آن بر شمرد. معرفی این مسیر نیازمند شناخت کامل از توپوگرافی و شیب منطقه، نوع خاک و درجۀ فرسایش‌­پذیری آن، زمین‌­شناسی، اقلیم، پوشش گیاهی، حیات ­وحش و زیستگاه­‌های آنها و زون­‌بندی منطقه دارد. در واقع با آگاهی کامل از فاکتورهای مذکور و با استفاده از رویکردهای مدلسازی، می‌توان تعیین نمود کدام منطقه حساسیت کمتری نسبت به حضور گردشگران و تردد آنها با استفاده از خودروهای دودیفرانسیل دارد. مسیری که به طریق کارشناسی‌­شده تعیین می­‌گردد، قطعا دارای فاصله‌­ای امن نسبت به پهنه­‌های آبی منطقه، زیستگاه‌ها و رویشگاه‌های گونه‌های حساس و حمایت‌شده، خواهد بود.

در ایران تاکنون مطالعات بسیار محدودی در زمینۀ معرفی مسیرهای دارای توان مناسب جهت بیراهه‌­نوردی صورت گرفته است که در این خصوص می­‌توان به مطالعۀ واعظی‌نژاد و همکاران در سال 2023، اشاره نمود. مقالۀ نامبرده به طراحی مسیرهای گردشگری در منطقۀ حفاظت­‌شده و پارک­ملی ساریگُل در استان خراسانِ شمالی پرداخته است. دو مسیر، یکی جهت گردشگری بدون استفاده از وسیلۀ نقلیه و به صورت پیاده‌روی در جنوبِ ­غربی منطقۀ مطالعاتی حدفاصل روستای ایزه به آبشار ایزه و دیگری به منظور گردشگری با استفاده از خودروهای دودیفرانسیل در شمالِ­ شرقی منطقه، حدفاصل دو روستای قلعه­ سفید و گنج­دان، معرفی شده است.

تشدید فرسایش خاک، آیجاد آلودگی گرد­و­غبار، تخریب بستر رودخانه‌­ها و آلودگی آنها، تخریب پوشش گیاهی، تخریب زیستگاه، ایجاد ترس در حیات وحش، تغییر قلمروها و یا حتی ترک زیستگاه توسط آنها، ورود به مناطق ممنوعه و قاچاق حیات­ وحش و … برخی از تاثیرات بیراهه‌نوردی از مسیرهای دلخواه و غیرکارشناسی­‌شده هستند.

تدوین برنامه مدیریتی بیراهه‌نوردی در هر منطقه بایستی با محوریت حفاظت محیط زیست صورت پذیرد و منافع جوامع محلی مسکون نیز در آن لحاظ گردد. برنامه مذکور علاوه بر معرفی مسیرهای کارشناسی‌شده، بایستی محدودیت‌هایی در خصوص تعداد و زمان ورود و خروج خودروهای ورودی و یا حتی ممنوعیت فصلی در نظر داشته باشد. استفاده از ظرفیت جوامع بومی به عنوان راهنمای مسیر، می­‌تواند زمینه‌ساز ایجاد امنیت بیشتر و همینطور جلوگیری از ورود به مناطق ممنوعه و اشتغالزایی و ارتقای معیشت جوامع مسکون گردد. ارتقای سطح آگاهی علاقه‌مندان به بیراهه‌­نوری به مباحث محیط­ زیستی، می­‌تواند از بروز رفتارهای ناآگاهانه اشخاص که خود از حامیان محیط زیست هستند، جلوگیری به عمل آورد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *